لاصحاب الحسابات الحقيقية فى fxopen-ecn ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لاصحاب الحسابات الحقيقية فى fxopen-ecn ؟

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

دلوقتى اخوانى انا دورت على شركات كتير تناسب طريقة متاجرتى وليس حبا فى سواد عيونها
    ووصلت فى الاخر ان fxopen-ecn تتناسب مع طريقة المتاجرة بالظبط عشان كدة انا بسأل من لديه حسابات حقيقية
    انه يقولى ما هى عيوب الشركة وليست مميزاتها وهل هى موثوقة فى السحب والايداع
    وهل هناك مشاكل فى المنصة او مشاكل فى تشغيل الاكسبيرتات او اى مشاكل اخرى
    خالص تحياتى وتقديرى

رد: لاصحاب الحسابات الحقيقية فى fxopen-ecn ؟

اهلا بيك اخي
    ساقوم لك ما عرفته من فتره عن الشركه و يعتبر احد العيوب الموجوده بها و يمكنك الاستفسار عن هذا من خلال الدعم الفني الخاص بهم
    بخصوص الاكسبرتات فهم يوقفو العمل بالاكسبرتات من الساعه 9 مساء و حتي 12 منتصف الليل تقريبا و هذا النظام تطبقة الشركه علي حسابتها الحقيقه و لن يظهر لك علي الديمو فيجب الحذر من هذا اذا كنت ستستخدم اكسبرتات و الاستفسار منهم

ما اراه من ضمن العيوب و قد لا يكون مشكله في نظر البعض هو ترخيص الشركه فهي مرخصة في نيوزلاندي و من وجهة نظري انه ترخيص ضعيف يمكن لاي شركه ان تحصل عليه و لا يضمن حقوق العملاء ولا يضع الشركه تحت رقابة قوية

بالنسبه للسحب و الايداع فليس لدي معلومات عنهم و لم اجد معلومات كثيرة عنهم و لكن عند البحث عنهم في جوجل يخرج لك موضيع عن نصب وقع بالشركه يمكنك ايضا التحري عن ذلك و انصحك بالتدقيق قبل الاشتراك معهم

بالتوفيق
    فتح حساب فوركس إسلامي مع المضارب العربي

مــزايا حسابـك برعايــة المضارب العربي

توصيات العملات - شروط وطريقة الأشتراك في توصيات sms

المشاركة الأصلية بواسطة almsre مشاهدة المشاركة
      اهلا بيك اخي
      ساقوم لك ما عرفته من فتره عن الشركه و يعتبر احد العيوب الموجوده بها و يمكنك الاستفسار عن هذا من خلال الدعم الفني الخاص بهم
      بخصوص الاكسبرتات فهم يوقفو العمل بالاكسبرتات من الساعه 9 مساء و حتي 12 منتصف الليل تقريبا و هذا النظام تطبقة الشركه علي حسابتها الحقيقه و لن يظهر لك علي الديمو فيجب الحذر من هذا اذا كنت ستستخدم اكسبرتات و الاستفسار منهم

ما اراه من ضمن العيوب و قد لا يكون مشكله في نظر البعض هو ترخيص الشركه فهي مرخصة في نيوزلاندي و من وجهة نظري انه ترخيص ضعيف يمكن لاي شركه ان تحصل عليه و لا يضمن حقوق العملاء ولا يضع الشركه تحت رقابة قوية

بالنسبه للسحب و الايداع فليس لدي معلومات عنهم و لم اجد معلومات كثيرة عنهم و لكن عند البحث عنهم في جوجل يخرج لك موضيع عن نصب وقع بالشركه يمكنك ايضا التحري عن ذلك و انصحك بالتدقيق قبل الاشتراك معهم

بالتوفيق
      متشكر جدا اخى الفاضل

ملحوظة الشركة ليها فرع فى مصر
        يمنع وضع روابط للشركات
        خالص تحياتى
        التعديل الأخير تم بواسطة almsre; 2012 - 05 - 28, 23:14.

اهلا بيك اخي
          الفوركس ليس له قوانين في مصر
          قد تكون الشركه لها فرع و لكن ليس له صلاحيات قانونيه تستطيع عن طريقها التعاقد عن طريق هذا الفرع فهو يكون مساعد لك ليس متعاقد معك
          اتمني لك التوفيق عزيزي

ممكن اخي توضح شو هي الطريقة اللي تناسب شغلك حتى نقدر نعطي راينا او شركة اخرى تكون معروفة وتقدر تشتغل براحتك معها يعني على اي اساس

المشاركة الأصلية بواسطة almsre مشاهدة المشاركة
              اهلا بيك اخي
              الفوركس ليس له قوانين في مصر
              قد تكون الشركه لها فرع و لكن ليس له صلاحيات قانونيه تستطيع عن طريقها التعاقد عن طريق هذا الفرع فهو يكون مساعد لك ليس متعاقد معك
              اتمني لك التوفيق عزيزي
              شكرا جزيلا اخى الكريم ولم اقصد وضع الرابط للدعاية ولكن ليساعد الاخوة على مساعدتى
              خالص تحياتى وتقدير

المشاركة الأصلية بواسطة salmed مشاهدة المشاركة
                ممكن اخي توضح شو هي الطريقة اللي تناسب شغلك حتى نقدر نعطي راينا او شركة اخرى تكون معروفة وتقدر تشتغل براحتك معها يعني على اي اساس
                جزاك الله خيرا
                انا مرضتش احط المواصفات فى الاول عشان محدش يظن انى بعمل دعاية
                المواصفات التى اريدها يمكن تقدروا تفيدونى بشركة اخرى تعطينى نفس الامكانيات
                1- حساب بيبدأ من 1000 دولار stp/ecn ودة مفهوش اعادة تسعير للامر الماركت او المعلق يعنى الامر كدة كدة هيتنفذ
                وبيكون الاسبريد قليل جدا ومتغير بيوصل سعات لصفر او نص نقطة
                2- الحساب ecn/stp يسمح بوضع الاوامر المعلقة على بعد نقطة لانه منك للبنك علطول لكن ما اريده ليس نقطة ولكن يكفى ان يكون 5 نقط او اقل للاوامر المعلقة والاستوب والتيك على الازواج الرئيسية
                3- تسمح بسكالبنج وهيدج وعند عمل هيدج يكون الهامش صفر
                4- الرافعة 500 لحد 25000 دولار طبعا الرقم بعيد عليا ولكن فى شركات بتقلل الرافعة عند 2000 او 2500
                ملحوظة : لا يمكن ان اتخلى عن هذه المواصفات لان من دونها ستفشل الطريقة
                خالص تحياتى وتقديرى

المشاركة الأصلية بواسطة mazaza مشاهدة المشاركة
                  جزاك الله خيرا
                  1- حساب بيبدأ من 1000 دولار stp/ecn ودة مفهوش اعادة تسعير للامر الماركت او المعلق يعنى الامر كدة كدة هيتنفذ
                  2- الحساب ecn/stp يسمح بوضع الاوامر المعلقة على بعد نقطة لانه منك للبنك علطول لكن ما اريده ليس نقطة ولكن يكفى ان يكون 5 نقط او اقل للاوامر المعلقة والاستوب والتيك على الازواج الرئيسية
                  4- الرافعة 500 لحد 25000 دولار طبعا الرقم بعيد عليا ولكن فى شركات بتقلل الرافعة عند 2000 او 2500
                  خالص تحياتى وتقديرى
                  اخي الكريم اولا في ECN الرافعة اقصاها 1.100 ولو غير كدا ادا الشركة مشECN

وممكن حتى تروح لاي بنك وتسال عن هاد المعلومة

اما بخصوص الهيدج طبيعي بامكانك فتح صفقة هيدج لكن ايضا ماراح يكون 0 لانه مادام فيه توصيل مباشر للاحواض يبقى راح يعتبر البنك الصفقتين مختلفتين

احسبها بالمنطق بطريقتك انت راح تشتري صفقتين ولكن دخلت بدون مارجن ؟؟؟

اما فيما يخص الميزات الاولى انا اقدر انصحك ب ajaxfinancial شركة جيدة خصوصا للسكالبرز

اتمنى ان اكون قد افدتك

المشاركة الأصلية بواسطة mazaza مشاهدة المشاركة
                    جزاك الله خيرا
                    خالص تحياتى وتقديرى
                    اهلا بيك اخي الكريم
                    اراي ان بعض الموصفات بها زيادة و قد لا تتوافر كلها في شركه واحده
                    فمثلا شركه عند عمل هيدج تمنحك هامش صفر هذا غير ممكن و في الحقيقه لم يقابلني اي شركه تعمل بهذا النظام
                    ايضا بخصوص الرفعه فانها في شركات ال ecn لا تزيد عن 1 : 100 و غالبا لا تزيد عن 1 : 500 لان شركات ال ecn لا تقبل المبالغ البسيطة فاقوي الشركات و افضلها لا يقبل ايداع اقل من 10 الاف دولار لكي تبدا بحساب ecn
                    الحساب ال ecn من المعروف انه لا يمكن تحويلة الي حساب اسلامي و بالتالي فيتم احتساب عمولات و فؤائد ربوية علي اي صفقة يتم فتحها لذلك فهو غير جائز للمسلمين
                    بالنسبه للاسكالبنج فكل شركات ecn تقبل الاسكالبنج دون مشاكل و دون شروط و لن تجد شركات تضع عليك قيود في الاسكالبنج و لان الشركه تاخذ عمولة من البنك عن كل صفقة تفتح و بالتالي فلا مشكله لديها في انك تربح او تخسر

اتمني ان اتكون افدتك بهذا التوضيح

تقبل ودي و تحياتي

السلام عليكم
                      جزاكم الله خيرا على محاولة مساعدتى
                      يوجد شركات لا تأخذ على الصفقة الاخرى فى الهيدج هامش زى
                      alpari -fxpro-ironforex-fxopen-fxdd-
                      وهناك تجعل الهامش صفر على الصفقتين فى حالة تساوى الحجم وفى حالة عدم تساوى الحجم تاخذ هامش على الفارق فقط مثل
                      windsor-fxcc
                      ولكن لما جربت منصة ديمو - fxcc وجدت اختلاف دائم بين سعر الصفقة والسعر اللى بيظهر على الشاشة زائد انى اول مرة اسمع عنها
                      فلا داعى للحديث عنها
                      اما ecn فهناك شركات كثيرة بدأت تنافس البنوك فى هذا المجال وتطرح ecn رافعة 500 زى alpri ولكن المشكلة هى ان هذه الواصفات على حساب ميتا تردر5 ومفيش هيدج
                      اما بالنسبة للمواصفات اللى انا بتمناها زى ما حضرتكم شايفين متوافرة كلها ولكن غير مجتمعين فى شركة واحدة
                      عشان كدة انا تنازلت
                      وبفكر فى شركة
                      fxpro
                      وهى معروفة ومسجلة فى fsa وواخدة رعاية fulham والاسبريد على اليورو 0.8 ورافعة 500 وفى حوالى 6 ازواج يمكن وضع الاوامر المعلقة على بعد 5 نقاط ولكن النقص الوحيد هو انها مش ecn للرافعة 500

فلو تعرفوا اى مشكلة فى الشركة يا ريت تدلونى
                      اسف على الاطالة وشكرا على تنويرى
                      خالص تحياتى وتقديرى

السلام عليكم ,, بكل تأكيد اخى كل شركة ولها عيوبها ومميزاتها انا من تجربتى من عام 2017 وانا اتداول معاهم اجد الشفافيه فى كل شىء منصة جيدة وسريعة فى تنفيذ اوامر السوق وايضا سرعة فى اجراء عمليات السحب والايداع والاسبريد منخفض ,, وفريق خدمة عملاء جيد ومميز لحل المشكلات ,, ممكن فقط يكون العيب ومثلها مثل جميع الشركات وذلك يحدث للجميع ان يتوقف موقعها الرسمى بسبب عيب برمجى لبعض الوقت ثم يعود للعمل وهذا العيب انا ارى طبيعى لجميع الشركات حول العالم ليس لشركة fxopen فقط حيث من وقت الى اخر تبحث الشركة اضافة تقنيات برمجية اكثر تطورا لتطوير الخدمات التى تقدمها ,, وانا اتعامل معاهم منذ فترة كبيرة وبكل مصدقية هى شركة متميزة وتتمتع بكامل المميزات التى يحتاجها كل متداول يبحث عن النجاح فى هذا السوق العملاق

يعمل...
                        X